آمریکا و استراتژی آرام کردن منطقه سینا

قبل از اینکه آمریکا به دنبال وخامت اوضاع امنیتی و سیاسی و حقوقی در مصر از توقف بخش عمده ای از کمک های نظامی اش به این کشور خبر دهد، وزیر دفاع آمریکا به السیسی تاکید کرد که توقف این کمک ها شامل مسائلی که امنیت دو طرف مصرو آمریکا را محقق می کند از جمله مبارزه با ترور و امنیت سینا نمی شود.

به گزارش سرویس بین‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الشروق، آمریکا به خوبی می داند که سینا سنگ بنای تصور آن در امنیت منطقه ای در همه خاورمیانه است، از این رو به شدت برای برقراری امنیت در سینا و امتداد تسلط مصر برآن، تلاش می کند و از طرف دیگر واشنگتن این را هم می داند که سینا و مرزهای آن با اسرائیل به امتداد 250 کیلومتر مهمترین معیار برای جنگ یا صلح عرب ها با اسرائیل است.
از اینجا اهمیت گزارشی که در سال گذشته به کنگره ارسال شده بود، مشخص می شود. در این گزارش آمده است که ایالات متحده برای شراکت با مصر در برقراری امنیت سینا کمک هایی به مصر ارائه داده است.


از سوی دیگر ایالات متحده تمامی تحرکات نیروهای مصر در سینا را نیز تحت کنترل دارد.


بنابراین روشن است که شبه جزیره سینا اهمیت استراتژی بزرگی برای آمریکا دارد. دلیل این است که سینا از سال1948 تا 1973 میدان اصلی تمامی جنگ های مصر و اسرائیل بوده است. موقعیت خاص جغرافیایی و رابط بودن آن بین کشورهای مهمی مثل مصر و فلسطین و اردن واسرائیل و عربستان، بعد دیگری از این اهمیت را آشکار می سازد. به قدرت رسیدن حماس در سال 2006 به نوبه خود اهمیت این منطقه محوری را افزایش داده است.
واشنگتن می داند که اگر مصر، سینا را از دست دهد، آمریکا نیز مصر را از دست خواهد داد و روابط مصر و آمریکا زمانی از محکم می شود که سینا در اختیار مصر باشد. از طرف دیگر به این نکته واقف است که معاهده صلح بین مصر و اسرائیل بزرگترین دست آورد تاریخ دیپوماسی آمریکا در خاورمیانه است.


آمریکا در جریان است که از زمان سقوط مبارک مقامات مصر نتوانستند تسلط گذشته خود را بر سینا داشته باشند و بارها و بارها گروه های مسلح ، ده ها مراکز امنیتی و پلیس و نقاط بازرسی و حکومتی را در مصر هدف قرار داند. برای مثال پانزده بار لوله گاز میان مصر و اسرائیل را تخریب و منفجر کردند. نیروهای با جنسیت های گوناگون که بیشترشان از آمریکا هستند و ناظران بین الملی که مسئولیت اقدامات امنیتی وارده در معاهده صلح مصر و اسرائیل به عهده آنان است تنها در ژانویه و ماه مه همین امسال بیش از 187 بار مورد هجوم قرار گرفتند و این چیزی که آمریکا به دقت آن را زیر نظر دارد.


ثبات سینا بدون شک به منافع واشنگتن کمک می کند اما راه حل امنیتی و نظامی برای امنیت این منطقه بعید است که کوچکترین موفقیتی در تحقق منافع مصر داشته باشد. تاکیدات وزیر دفاع مصر که گفته است ارتش مصر و سربازان آن برای برقراری امنیت در این منطقه حاضر به جان دادن و فداکاری هستند، حرف درست و باارزشی است اما از واقعیت دردناک و اسفبار سیناء چیزی را تغییر نمی دهد. راه حل این است که باید به مردم سیناء اجازه داد که به حقوق خود در سرزمین هایشان و سرزمین های اجدادیشان برسند و خواسته هایشان محقق شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.