از سرگیری کمک امنیتی آمریکا به پاکستان

مقامات آمریکایی روز یکشنبه اعلام کردند آمریکا بدون سر و صدا کمک امنیتی به پاکستان را ازسر گرفته است.

 به نقل ازخبرگزاری رویترز ، آمریکا بخش زیادی از کمک خود را به پاکستان در دوره تیرگی روابط دو کشور متوقف کرده بود. روابط اسلام آباد و واشنگتن سال 2011 پس از حمله کماندوهای آمریکایی به خاک پاکستان که کشته شدن اسامه بن لادن سرکرده سابق شبکه القاعده را درپی داشت رو به تیرگی نهاد.
اگرچه تلاش برای ازسرگیری کمک به پاکستان از چند ماه پیش آغاز شده است اما این مسئله در حالی علنی شد که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا آماده می شود روز چهارشنبه با نواز شریف نخست وزیر پاکستان در کاخ سفید دیدار کند.
روابط بین این دو کشور همچنان برسر برخی مسائل ازجمله مخالفت پاکستان با حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا و شکایات واشنگتن درمورد روابط دستگاه اطلاعاتی پاکستان با گروه های شورشی فعال در افغانستان ، متشنج است.
اسلام آباد پیوسته بر مخالفت علنی خود با حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به خاک پاکستان تاکید کرده است . پاکستان تاکید دارد این حملات نقض حق حاکمیت این کشور است . این حملات همچنین باعث افزایش احساسات ضد آمریکایی در پاکستان شده است .
 مقامات آمریکایی می گویند مخالفت پاکستان با حملات هواپیماهای بدون سرنشین نشانه ای از عدم تمایل اسلام آباد به همکاری در سرکوب گروه های شورشی است .
اما به نظر می رسد روابط دو طرف پس از پشت سر گذاشتن موانعی طی چند سال اخیر اکنون رو به بهبود است.
یکی از کارکنان کنگره آمریکا گفت شریف قرار است این هفته با اعضای کنگره آمریکا در واشنگتن دیدار کند و کمک آمریکا به پاکستان یکی از مسائل مهم مورد بحث در این دیدار خواهد بود.
تیرگی روابط اسلام آباد و واشنگتن باعث متوقف شدن بخشی از کمک مالی به پاکستان شد و کنگره آمریکا نیز محدودیت های بیشتری را در زمینه کمک به پاکستان اعمال کرد.
دولت پاکستان در ابتدا از کشته شدن بن لادن در محل اقامت خود استقبال کرد اما درحالیکه تنها چند ساعت از این موضوع می گذشت ، اوضاع تغییر کرد زیرا مشخص شد ارتش پاکستان در این عملیات نقشی نداشته است .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.