قتل تدریجی رهبران شبه نظامیان، پیامد اصلی سفر نواز شریف به واشنگتن

ماه نوامبر، پس از ربودن لطیف الله محسود از دست اطلاعات افغان توسط امریکایی ها، با سفر نواز شریف به واشنگتن آغاز و با مرگ حکیم الله محسود و نصیرالدین حقانی پایان یافت، بررسی ها حاکی از آن است که توافقات پنهانی میان امریکا و پاکستان صورت گرفته است.

به گزارش "این پایگاه" به نقل از "پاکستان تو دی"، بررسی تحولات سیاسی و امنیتی در سال 2013 نشان می دهد، ماه "نوامبر" حساس ترین ماه تعاملات سیاسی در منطقه به حساب می آید و می توان این تحولات را در یک چرخه مثلثی میان افغانستان، امریکا و پاکستان ترسیم کرد.
به گزارش این منبع، در ماه نوامبر سال جاری اتفاقاتی رخ داد که صحنه سیاست منطقه را دگرگون کرد. به اعتقاد کارشناسان پاکستانی، بررسی ها نشان می دهد، از دید عموم، سفر نواز شریف به واشنگتن و ملاقات با باراک اوباما در اواخر اکتبر، نتیجه خاصی به همراه نداشته، اما اگر کمی بر روی تحولات اخیر بصورت ویژه تمرکز شود و همانند یک پازل انها را در کنار هم قرار بدهیم، می توان به وضوح دید که اتفاقاً این سفر پیامدهایی نیز به همراه داشته، از جمله مرگ فرد شماره 1 تحریک طالبان پاکستان و همچنین نصیرالدین حقانی مهره اصلی شبکه حقانی. بعلاوه بعد از سفر نواز شریف به امریکا، سریعاً حمید کرزی و نواز در لندن با دیوید کامرون مذاکرات سه جانبه ای را به راه انداختند.
اما جرقه این فرایند از زمانی آغاز شد که در اوایل ماه اکتبر، لطیف الله محسود رهبر تحریک طالبان توسط امریکایی ها از چنگ اطلاعات افغان ربوده شد. این امر مقامات افغانی را شدیداً عصبانی کرد آن هم درست در زمانی که بحث امضا پیمان امنیتی در میان بود.
هر کدام از این اتفاقات، هفته ها به تنهایی بهانه ای برای سرگرمی آژانس های اطلاعاتی به حساب می آمد، اما سکوت دولت ها و عدم شفاف سازی در تحولات اخیر مخصوصاً بیانیه های دوگانه دولت پاکستان، ابهامات زیادی را در ابعاد مختلف برای رسانه های جمعی به بار آورد ، در نتیجه می توان گفت یکی از پیامدهای اصلی سفر نواز شریف به واشنگتن، ایجاد همین سردرگمی ها و ابهامات بود تا در پشت صحنه تصمیم گیرندگان بتوانند استراتژی پنهانی خود را پیش ببرند.
باتوجه به گزارشات منتشر شده، مشخص شد که "لطیف الله محسود" درست زمانی دستگیر شد که در میان یک سیاست از پیش تعیین شده هندی ها و افغان ها گام بر می داشت، پس مشخص است که دستگیری این فرد توسط امریکایی ها با هدف رضایت پاکستانی ها صورت گرفته است. این رویداد نشان داد که افغان ها با حمایت هندی ها سعی داشتند برخی گروه های طالبان افغان را به سمت اهداف ضد پاکستانی خود سوق دهند.
اما در مقابل مرگ نصیرالدین حقانی چه معنایی به همراه داشت؟ آیا جز این بود که سال ها دولت پاکستان از طرف امریکایی ها تحت فشار بودند که علیه شبکه حقانی، اقدامی انجام نمی دهند؟ آیا سکوت در برابر مرگ نصیرالدین این ابهام را بوجود نمی آورد که دولت پاکستان یعنی در همان سفر نواز شریف به امریکا با مرگ وی موافقت کرده باشد؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.