سازمان ملل: تلفات طالبان در سال ۲۰۱۳ در افغانستان ۳ برابر شده است

سازمان ملل متحد با اشاره به دستاوردهای نیروهای امنیتی افغان در یک سال اخیر، اعلام کرد تلفات طالبان در سال ۲۰۱۳ در افغانستان ۳ برابر افزایش پیدا کرده است.

بنابر اعلام رسانه‌های افغان، سازمان ملل در تازه‎ترین گزارشی که به شورای امنیت این سازمان ارائه کرد از افزایش 3 برابری تلفات طالبان خبر داد.

بر اساس این گزارش، احتمال می‎رود طالبان در سال 2012 بین 10 تا 12 هزار نفر تلفات داده باشد اما در سال 2013 این رقم 3 برابر افزایش یافته است.

با این حال، تنظیم‌کنندگان این گزارش، مشخص نکرده‎اند که تعداد دقیق تلفات طالبان چقدر است و همچنین در مورد نوع تلفات، این که چه تعداد آنان کشته، زخمی و دستگیر شده‎اند نیز مطلبی را بیان نکرده است.

تلاش ناموفق طالبان برای کسب حمایت مردم

سازمان ملل متحد در این گزارش، به تلاش ناموفق طالبان برای کسب حمایت‎های مردم افغانستان و تصرف مراکز پرجمعیت نیز اشاره کرده است.

سازمان ملل متحد در این گزارش تصریح کرده است که تلاش گروه طالبان برای در اختیارگیری کنترل شهرک‎ها در سال 2013 دستاورد قابل ملاحظه‎ای برای این گروه نداشته است.

با این حال، این سازمان در گزارش خود آورده است، خشونت‎ها به میزانی افزایش یافته که از سال 2010 به این‎سو در افغانستان شاهد آن نبوده است.

دستاوردهای نیروهای امنیتی افغان

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی افغان در یکسال اخیر، دستاوردهایی داشته و در راستای بازپس‎گیری مناطق تحت کنترل طالبان، موفق شده‎اند.

در این گزارش همچنین از افزایش تلفات نیروهای امنیتی افغان در سال 2012 خبر داده شده است.

سازمان ملل متحد، اظهار امیدواری کرده همزمان با این که نقش جنگی «ناتو» تا سال آینده در افغانستان پایان می‎یابد، ناامنی‎ها نیز در این کشور کاهش پیدا کند.

منابع مالی گروه طالبان

این گزارش، طالبان را هنوز هم قدرتمند معرفی کرده و گفته است که این گروه به صورت کامل تأمین و تجهیز می‎شود.

یکی از منابع مالی طالبان در گزارش سازمان ملل متحد، مواد مخدر عنوان شده که در سال 2012 این گروه 155 میلیون دلار از این طریق به دست آورده است.

همچنین منبع دیگر درآمد مالی طالبان، واریز پول از شرکت‎های امنیتی خصوص به جیب طالبان معرفی شده است.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که همزمان با تعطیلی پایگاه‎های نظامیان خارجی در افغانستان، میزان پولی که شرکت‎های امنیتی بابت عبور امن کاروان‎های خود به حساب طالبان می‌ریختند، کاهش یافته است.

کارشناسان مسائل نظامی افغان، تأکید می‎کنند که توانایی‎های نیروهای امنیتی افغانستان همزمان با پذیرش مسئولیت‎های امنیتی افزایش یافته و اکنون این نیروها، توانایی دفاع مستقلانه را به دست آورده‎اند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.