صلح و امنیت در افغانستان با تکیه بر کشورهای خارجی تأمین نمی‌شود+عکس

کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به اهمیت استقرار صلح در افغانستان، اظهار داشت که صلح در افغانستان با تکیه بر کشورهای خارجی تأمین نمی‌شود، بلکه بایستی بسترهای داخلی برای استقرار صلح در این کشور فراهم شود.

«محد شفیق گل آغا شیرزی»، کاندید انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل در مورد ایجاد صلح و امنیت در این کشور گفت که در صورت پیروزی، برای استقرار صلح در افغانستان، زمینه‎ها و ظرفیت‎های داخلی را آماده و فعال خواهد کرد و به میانجیگری کشورهای خارجی در این مورد، تکیه نخواهد کرد.

وی افزود: در گذشته دولت افغانستان اعلام کرده بود که کلید صلح در دست آمریکا و پاکستان است؛ اما من فکر می‎کنم که چنین دیدگاهی منطقی و قابل دفاع نیست، بلکه به نظر من بایستی توانایی‎های داخلی این کشور در راستای استقرار صلح – به عنوان مهم‎ترین آرزو و  نیاز مردم این سرزمین-  بسیج بکار گرفته شود.

شیرزی تأکید کرد که میانجیگری کشورهای عربی و بویژه ترکیه در راستای ایجاد سازش بین دولت افغانستان و طالبان از دید وی ثمری نداشته است و مسیر مطمئنی بسوی صلح نبوده است.

کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان تصریح کرد: در صورت برنده‎شدن، امکان مشارکت و سهیم‎سازی مردم را در روند صلح  فراهم خواهم کرد؛ و شورایی متشکل از نخبگان و متنفذین مردمی تشکیل خواهم داد.

وی «شورای عالی صلح» را که اکنون رهبری روند صلح را در افغانستان به عهده دارد، یک شورای دولتی دانست و گفت: برای تأمین صلح بایستی  یک شورای مردمی تشکیل داد؛ شورایی که خود طرف جنگ با طالبان نباشد تا بتواند به عنوان میانجی‎ مناسب بین دولت افغانستان و طالبان عمل نماید.


اداره ناکارآمد سبب هدر رفتن کمک‎های خارجی در افغانستان شده است

شیرزی، با اشاره به این‎که کمک‎های خارجی به صورت مناسب و مؤثر در افغانستان به مصرف نمی‌رسد، اظهار داشت: اداره ناکار آمد و آغشته به فساد اداری در افغانستان باعث شده تا کمک‎های خارجی حیف و میل شود و چندان تأثیری روی کیفیت زندگی مردم افغانستان نگذارد.

این در حالی است که نبود شایسته‎سالاری نیز باعث شده تا استخدام افراد در پست‎های دولتی بر اساس روابط، انجام شود؛ طوری که این مسئله سبب شده است تا اکثر وزارت‎خانه‎ها حتی قادر به مصرف بودجه توسعه‌ای و عمرانی خود نباشند.

وی معتقد است که در دولت کنونی افغانستان، نبود اراده سیاسی برای ایجاد اداره مسئول و پاسخگو موجب گردیده است که وزیران بی‎کفایت همچنان به کار‎های خود ادامه دهند، بی‎آنکه خود را به جوابگویی جدی و حساب‎دهی مسئولانه، ملزم بدانند.


من تنها وعده نمی‎دهم، بلکه در عمل نیز توانایی خود را به اثبات رسانده‌ام

کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان در ادامه با اشاره به  این که شعار و وعده دادن به مردم کار آسانی است؛ اما تحقق آن‌ها دشوار و نیازمند تلاش است، یادآورشد که مردم افغانستان می‎دانند که مرد عمل هستم و وعده‎ای نمی‎دهم که در تحقق آن ناتوان باشم.

وی خاطر نشان کرد که در گذشته موفقیت‎های چشم‎گیری که در عرصه عمل و ارائه خدمات دولتی داشته است، شایسته‎ترین شاهد برای اثبات این مدعا است که وی اهل وعده‎های پوشالی و میان‎تهی نیست؛ بلکه کسی هست که کارنامه‎های درخشانی را در ولایت‎های «قندهار» و «جلال‎آباد» افغانستان به نام خود ثبت تاریخ این کشور کرده است.

مردم برخی ولایت‎های افغانستان  مرا «بلدوز بازسازی» لقب داده‌اند

شیرزی تأکید کرد: در ولایت‎هایی که تا کنون به عنوان والی خدمت کرده است، پیشرفت روند بازسازی در حدی بوده که مردم این ولایت‎ها وی را «بلدوزر بازسازی» لقب داده‌اند.


دریافت تقدیرنامه‌ها و مدال، همچنین انتخاب 2 بار به عنوان «مردسال»، تیجه دستاوردهای درخشان

کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به افتخاراتش گفت که به پاس موفقیت‎های کاری خود در اجرای وظایف دولتی که تا کنون عهده‎دار بوده است، تقدیرنامه‎هایی را از سوی کشورهای کمک‎کننده افغانستان دریافت کرده و 2 بار هم «مرد سال» شناخته شده است؛ چنانچه در داخل افغانستان نیز به نشانه قدردانی از دستاوردهای وی در عرصه بازسازی، مدال «وزیراکبرخان غازی» به وی اهدا شده است.


سیاست خارجی افغانستان، دست‎خوش تغییرات سریع و ناگهانی است

شیرزی در ادامه، سیاست‎های خارجی دولت افغانستان را نیازمند پذیرش اصلاحات جدی و همه‎جانبه دانسته و اظهار داشت: دولت افغانستان  موضع‌گیری‌های مناسب و سیاست خارجی سنجیده‎ای نداشته است و همواره در عرصه سیاست خارجی، موضع‎گیری‌های مقطعی و عملکرد عجولانه داشته است.

این در حالی است که دولت افغانستان، گاهی کشورهای غربی را متحد خود خوانده و گاه آنان را به تبلیغات رسانه‎ای علیه این کشور و ایجاد آشفتگی سیاسی متهم کرده است.

کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان تأکید کرد: ما بایستی بر اساس منافع تعریف‎شده، استراتژی مدون و اهدافی از پیش‎تعیین‎شده، روابط و سیاست خارجی خود را طراحی و تنظیم کنیم.


پیمان امنیتی با آمریکا را امضا خواهم کرد

جمله پایانی شیرزی این بود که وی امضای پیمان امنیتی با آمریکا را یک ضرورت برای افغانستان می‎داند و در صورت برنده‎شدن به امضای آن اقدام خواهد کرد.

وی تاکید کرد که به نظر من حضور کشورهای خارجی به رهبری آمریکا در افغانستان مفید و موثر است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.