چالش طالبان و داعش

با اعلام خلافت گروه های مختلف از جمله داعش و برخی گروه های مخالف دولت در سوریه، گروه طالبان افغانستان با نوعی نگرانی از مسلمانان درخواست کرده تا از افراط گرایی بپرهیزند و متحد بمانند.

 طالبان در اعلامیه ای در وبسایت رسمی خود(shahamat-farsi.com) با اشاره به فعالیت گروه های افراطی در عراق و سوریه از آنان می خواهد تا از افراط گرایی بپرهیزند و متحد بمانند. خطاب این پیام ظاهرا به داعش است که کنترل بخش هایی از عراق و سوریه را به دست گرفته است.
در این پیام آمده است:«مسلمانان جهان باید از افراط گرایی در دین، قضاوت بدون گواه و سوءظن و بی اعتمادی به یکدیگر خودداری کنند. آنها باید از کشمکش و درگیری بپرهیزند و گمان نکنند که افکار و عقاید آنها بهتر از دیگران است".
گفتنی است که چندی پیش گروهی از طالبان پاکستانی موسوم به «تحریک خلافت» در بخش‌های قبایلی پاکستان بیعت‌اش را از ابوبکر بغدادی رهبر گروه داعش اعلام کرده بود.
ظاهر ماجرا با این پیام همراه است که داعش به اندازه ای وحشی و تندرو و افراط گراست که حتی طالبان نیز، آنها و سایر مسلمانان را دعوت به میانه روی و پرهیز از افراط می کنند. البته اعمال و رفتار داعش نیز بر این امر شهادت می دهد و می گوید داعش وحشی ترین گروه تروریستی است که تاکنون ظهور کرده است. « داعش و طالبان، مولود پروژه مشترکی هستند که هدف هردو، ارائه تصویری زشت و خشن از اسلام است. اما اینکه چرا طالبان، اعلام خلافت داعش را برنتافتند و آن گروه را متهم به تندروی و افراط گرایی و ایجاد تفرقه و نفاق میان مسلمانان کردند، به نظر می رسد ریشه اصلی این چالش و تنش، به چالش و تنش امیر و خلیفه برمی گردد.
طالبان تا پیش از این، از ابراز نظر رسمی و علنی در برابر خلیفه و خلافت داعش، خودداری کرده بودند؛ اما این موضع تازه این گروه پس از آن ابراز می شود که یک گروه از طالبان پاکستانی، با برافراشتن پرچم سیاه داعش در مناطق قبایلی پاکستان، با ابوبکر بغدادی اعلام بیعت کردند و این امر طالبان را به تکاپو و واکنش واداشت و این گروه ناگزیر به موضع گیری شد.


در همین حال در اعلامیه طالبان که جنگجویان در عراق و سوریه را خطاب قرار داده، می افزاید که اعلام تشکیل خلافت از سوی آنها، چالشی مستقیم برای سلطه ستیزه جویی اسلامگرایانه
القاعده در جهان است.
سخنگوی طالبان در افغانستان و همچنین در پاکستان از اظهار نظر مستقیم درباره این ادعای بغدادی که رهبر مسلمانان جهان است خودداری کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.