استقبال سناتوران از توافق سیاسی نامزدان

فضل هادی مسلمیار رییس مجلس سنا گفت: توافق سیاسی که نامزدان انتخابات ریاست جمهوری با پادرمیانی رهبران جهادی به آن دست یافته اند، به نفع افغانستان است.

سناتوران در مجلس سنا از توافق سیاسی میان دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری استقبال کردند.
آقای مسلمیار افزود: " نامزدان انتخابات بسیار دیر به توافق رسیدند؛ اما به هر صورت خوب شد که مشکلات انتخاباتی حل گردید".
مسلمیار تاکید کرد که با توافق سیاسی نامزدان، نتیجه انتخابات هرچه زودتر اعلام شود تا مردم از مشکلاتی که انتخابات بوجود آورده بود رهایی یابد.
انارکلی هنریار دیگر عضو مجلس سنا نیز از توافق سیاسی نامزدان استقبال کرد و گفت: " حکومت آینده باید صلح در کشور را بر مبنای عدالت اجتماعی و برابری در اولویت کاری اش قرار دهد".
خانم هنریار با تاکید بر حفظ دست آوردهای یازده سال اخیر بیان داشت: حکومت وحدت ملی باید در عمل خود را ثابت کند و در راستای پیشرفت کشور اقدامات جدی روی دست گیرد.
در همین حال؛ برخی سناتوران به توافق سیاسی نامزدان با دیده شک می نگرند.
داوود اساس دیگر عضو مجلس سنا نیز به خبرگزاری جمهور گفت: متاسفانه در توافقنامه سیاسی نامزدان، قانون اساسی زیر پا گذاشته شده است.
آقای اساس با آنکه از اصل تشکیل حکومت وحدت ملی بر اساس توافق نامزدان استقبال می کند اما می گوید: " اگر دو نامزد برای آینده افغانستان دل بسوزانند می توانند یک حکومت که جواب گوی خواست مردم باشد ایجاد کنند؛ در غیر آن، اختلافات و بی باوری ها میان دو ستاد انتخاباتی بسیار است و آنان موفق به تشکیل حکومت خدمت گذار نخواهند شد".
سناتور بلقیس روشن نیز گفت: مردم افغانستان در راستای تمثیل اراده خود قربانی های زیادی را متحمل شده اند؛ اما در توافقنامه سیاسی نامزدان که بدون رهنمایی قانون است، این قربانی های مردم نادیده گرفته شده است.
خانم روشن افزود: " سیاست مداران افغانستان به جای این که کشور را به پیش حرکت دهند به عقب رانده اند".
این در حالی است که قرار است پس از امضای تفاهمنامه سیاسی میان نامزدان، نتیجه انتخابات ریاست جمهور نیز اعلام گردد.
با وجود توافق سیاسی نامزدان، داوود اساس، اعلام نتیجه انتخابات را نمایشی می داند.
به گفته وی؛ کمیسیون انتخابات حیثیت خود را زیر سوال برده و اعلام نتیجه انتخابات از سوی این کمیسیون دیگر معنا ندارد و اعلام نتیجه صرفا برای خودش خواهد بود.
نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در حالی به تفاهم سیاسی برای تشکیل حکومت وحدت ملی دست یافتند که به درازا کشیده شدن انتخابات مشکلات زیادی امنیتی و اقتصادی را برای کشور به بار آورده است.
اخیرا وزارت مالیه اعلام کرده است که پول در خزانه دولت باقی نمانده و این وزارت حتا در پرداخت معاشات کارمندان دولتی ناتوان شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.