نیزاویسیمیایا گازیه تا: مسکو دروغ پردازی‌های اوکراین را حتی در حد توجه نمی داند که به آن پاسخ دهد

روزنامه روسی «نیزاویسیمیایا گازیه تا» می‌نویسد: انتشار اخباری به نقل از مقامات کی‌یف در رسانه‌های گروهی غربی مبنی بر «تهدید جدی روسیه برای اروپا» تنها با هدف جلب کمک‌های نظامی ناتو و آمریکا به اوکراین صورت گرفته است.

روزنامه «نیزاویسیمایا گازیه تا» چاپ مسکو در گزارشی نوشته است: رسانه‌های گروهی غربی این اواخر بیش از پیش به تهدید جدی بودن روسیه برای کشورهای اروپایی اشاره می‌کنند.

روزنامه «Sueddeutsche Zeitung» چاپ مونیخ چند روز قبل در مقاله‌ای با عنوان «پوتین به تندترین شکل اروپا را تهدید کرد» به نقل از «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه نوشت: «اگر من می‌خواستم، نیروهای نظامی روسیه در ظرف دو روز نه تنها کی‌یف، بلکه ریگا، ویلنیوس، تالین، ورشو و بوخارست (پایتخت‌های کشورهای اروپای شرقی) را نیز تصرف می‌کردند.»

«دمیتری پسکوف» سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه انتشار چنین اطلاعاتی در رسانه‌های آلمان در خصوص اظهارات تند ولادیمیر پوتین خطاب به برخی پایتخت‌های کشورهار اروپای شرقی در یکی از مکالمات تلفنی خود با «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهوری اوکراین را «اردک لنگ دیگری از سوی مطبوعات غربی» نامیده و یادآور شد که مقامات کرملین چنین اخبار و اطلاعاتی را حتی در حد توجه ندانسته که به آن پاسخ بدهند. مقامات بروکسل نیز عاقلانه تر دانستند که تفسیری در این رابطه ارائه ندهند.

بدون تردید خود رسانه‌های گروهی بعید است بتوانند چنین اظهارات تهدیدآمیزی از جانب روسیه را ثابت کنند. ضمن اینکه در برخی تفاسیر آمده است که پروشنکو با عنوان کردن «تهدید روسیه» صرفا درصدد جلب رضایت مقامات ناتو برای ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین است. بویژه اینکه این جنجال دقیقا همزمان با سفر رئیس جمهوری اوکراین به کانادا و آمریکا بوجود آمد.

در همین رابطه «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین بر ضرورت «خروج کامل نیروهای نظامی روسیه از خاک اوکراین» تاکید کرد. این در حالی است که سازمان امنیت و همکاری اروپا بارها اعلام کرده است که ناظرین این سازمان هیچگونه عبور نیروهای روسی از مرز اوکراین را گزارش نکردند.

به عقیده کارشناسان، ظاهرا انتشار این قبیل اطلاعات تنها با هدف آماده کردن جلب رضایت کشورهای عضو ناتو برای ارسال تسلیحات نظامی برای مقامات کی‌یف صورت گرفته است.

این در حالی است که پروشنکو در جریان سخنرانی روز چهارشنبه خود در کنگره آمریکا تاکید کرد که اوکراین قصد دارد وضعیت «متحد راهبردی آمریکا در خارج از چارچوب ناتو» بدست آورد تا از این طریق بتواند روی کمک نظامی مستقیم واشنگتن حساب کند. البته این امیدی است که کارشناسان در مورد رسیدن سریع به آن تردید دارند.

«ایگور سمیوالوس» کارشناس اوکراینی در این رابطه می‌گوید: «غرب مایل به ادامه جنگ نیست. توافقی که مناقشه نظامی در شرق کشور را متوقف کند برای آنها رضایت بخش خواهد بود تا بتوانند فرصت داشته باشند که اگر روسیه در نتیجه تحریم‌ها مواضعش تضعیف شود، چه اقدامی انجام دهند.»

این کارشناس همچنین یادآور شده است که خواسته مقامات کی‌یف برای دستیابی به وضعیت شریک راهبردی آمریکا هم مسئولیت بسیار سنگینی را در خصوص حمایت و کمک همه جانبه از اوکراین بر گردن دولت آمریکا خواهد انداخت و مسلما مقامات واشنگتن در مدت زمان کوتاه نمی‌تواند در این خصوص در داخل کشور به توافق برسند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.