نشست نمایندگان دولت و طالبان در اسلو

نشست طولانی مدت میان هیات طالبان و نمایندگان دولت وحدت ملی در اسلو پایتخت ناروی برگزار شد.

به نقل از دویچه‌وله آلمان، هیاتی که از افغانستان برای شرکت در نشست صلح مجمع اسلو به ناروی سفر کرده است بحث طولانی با نمایندگان طالبان داشته است. در این بحث دو طرف پیشنهادها و مواضع خود را بیان کرده‌اند.

انورالحق احدی وزیر سابق تجارت کشور که در این نشست شرکت داشت، گفت: یک جلسه سه‌ و نیم ساعته میان نمایندگان طالبان و هیات حکومت افغانستان در اسلو برگزار شد.

به گفته وی، حکمت کرزی معاون سیاسی وزارت خارجه کشور پیشنهاد جامعی را ارایه کرد و نمایندگان طالبان نیز دیدگاه‌های خود و موضوعاتی را که مانع صلح می‌دانند مطرح کردند.
ریاست هیات طالبان در مجمع اسلو را سید طیب آغا به عهده داشته و سهیل شاهین و سید رسول حلیم نیز اعضای آن بودند. احدی گفت که طالبان به صورت مشخص گفتند که هدف ما انحصار قدرت نیست.

احدی چنین نتیجه‌گیری می‌کند که وقتی انحصار قدرت مطرح نباشد، سیاست رقابتی از جمله انتخابات و احزاب مطرح است.

وی در ادامه افزود: فکر می‌کنم این راه را برای یک توافق بر سر یک نظام باز می کند. حالتی مطرح شده است که از لحاظ نظام سازی جایی برای صحبت با طالبان ایجاد شده است.
احدی گفت: به عقیده من، موضع طرف مقابل به موضعی که مردم افغانستان می‌خواهند نزدیک شده است، یعنی در قسمت حقوق زنان. آیا این صددرصد است؟ نه، بلکه یک اندازه انعطاف وجود دارد.

احدی با بیان این که قانون اساسی، دموکراسی و حقوق زنان به عنوان اصول اساسی از جانب حکومت مطرح است، افزود: در موضع طالبان هم اشاره قوی به حقوق مردم و حقوق زنان وجود داشت. مشاهدات من این است که بعضی مواضع مشترکی میان دو طرف وجود دارد.

گروه طالبان پیش از این اعلام کرده بود که با نمایندگان دولت افغانستان در ناروی پیرامون مذاکرات صلح گفتگو نخواهد کرد اما این گروه تا این لحظه پیرامون اخبار منتشر شده در اینباره اظهار نظری نکرده است.

طالبان می‌گویند در شرط‌های آنها برای پیوستن به مذاکرات صلح تغییری به وجود نیامده است و حضور آنها در چنین نشست‌هایی بیشتر جنبه آگاهی‌بخشی به طرف مقابل دارد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.