حکومت نظامی و بازداشت در بامیان

این دستگیری ها و اقدامات امنیتی نشان از آن دارد که رییس جمهور تحمل اعتراض مسالمت آمیز را ندارد و برای سفر به ولایتی زندگی را بر مردم تنگ می کند و ...

رییس جمهور پس از آنکه 30 تن از فعالان جامعه مدنی و خبرنگاران ولایت بامیان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و حکومت نظامی برقرار شد به این ولایت سفر و میدان هوایی شهید مزاری و یک سرک را افتتاح کرد.

هدف از سفر رییس جمهور و مقامات کشور به ولایتی، بررسی و حل مشکلات فراروی مردم و توسعه ولایت است، حال با تدابیر شدید امنیتی و بازداشت ها در بامیان، نه تنها مشکلی حل نشده است بلکه بیم از آن می رود که گردهمایی های مسالمت آمیز، درگیر خشونت شود.

دیدبان رسانه های آزاد افغانستان عنوان کرده است که این دستگیری ها در رابطه با جنبش روشنایی و برای جلوگیری از اعتراض در جریان حضور رییس جمهور در این ولایت صورت گرفته است و مقام های محلی بامیان تاکید کرده اند تا زمان حضور غنی این افراد در بازداشت خواهند بود.

این در حالی است که تعدادی از فعالان مدنی و مردم با حرکت به سمت بامیان، اعلام کرده اند که علیه سیاست های تبعیض آمیز حکومت، بازداشت خبرنگاران و فعالان مدنی اعتراض می کنند.

اعضا و مردم حامی جنبش روشنایی از آغاز اعتراض های خود همواره گردهمایی های مسالمت آمیز و به دور از خشونت داشته اند و اعضای جنبش روشنایی گفته است که تا تطبیق پروژه برق کشور و انتقال خطوط برق ترکمنستان از مسیر بامیان – مدان وردک به اعتراض های خود در داخل و خارج کشور ادامه می دهند.

اعتراض و گردهمایی مسالمت آمیز مردم در برابر رهبران حکومت حق مردم می باشد و دستگیری و برقراری حکومت نظامی دلیل بر نقض دموکراسی و قانون اساسی افغانستان است.

این دستگیری ها و اقدامات امنیتی نشان از آن دارد که رییس جمهور تحمل اعتراض مسالمت آمیز را ندارد و برای سفر به ولایتی هم زندگی را بر مردم تنگ می کند و هم با استفاده از قدرت به سرکوب فعالان مدنی و خبرنگارن می پردازد در حالی که نه خشونتی اتفاق افتاده است و نه قانون شکنی.

این اقدامات فقط ناامیدی را دل مردمی می نشاند که همواره به دنبال توجه رییس جمهور به دغدغه ها و مشکلات آنان است و می خواهند در فضایی مسالمت آمیز به خواسته های خود برسند در حالی که در گذشته شاهد اعتراضات خشونت بار در برخی ولسوالی ها و ولایت های افغانستان بوده ایم که مردم و اموال عمومی دچار آسیب شدند.

دهه های گذشته نشان داده است که افغانستان با خشونت و دیکتاتوری نتوانسته است گامی به سوی پیشرفت بردارد بلکه اعتراضات مسالمت آمیز گامی بلند به آینده و آگاهی مردم است.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.